Met affiliate marketing geld verdienen op YouTube is een slim maar onderschat verdienmodel. Het principe werkt simpel: je vertelt in je video’s over de producten of diensten waar je tevreden over bent en verdient commissies door mensen erheen te verwijzen. Makkelijker kan bijna niet? Het is in essentie eenvoudig, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent. Ik laat je in dit artikel zien hoe ik affiliate marketing via YouTube toepas in 5 stappen.
Waarom affiliate marketing via YouTube?
In Nederland en België passen nog maar weinig affiliate marketeers hun online-geld-verdien-kennis toe met behulp van video’s. Om geld te verdienen met affiliate marketing wordt de voornaamste focus gelegd op bloggen. Ook in verschillende affiliate cursussen ligt de nadruk op organische bezoekers uit Google te halen.
Hier is op zich niets mis mee en worden ongekend mooie resultaten mee behaald. Het is tevens een belangrijk onderdeel wat ik mijn klanten leer in Affiliate Marketing Meesterschap. Echter is YouTube vaak het ondergeschoven kindje.
En dit is ontzettend jammer (voor die mensen die er geen gebruik van maken althans). Want hier liggen enorme kansen. Juist omdat slechts een kleine minderheid hier gebruik van maakt.
Waarom wordt video vermeden?
Het kan angst of een andere reden hebben dat je nog geen YouTube kanaal hebt opgericht. Vooral ‘bang om voor de camera te spreken’ is iets wat ik veel terugzie. Niet alleen bij mijn klanten overigens; dit is iets wat over het algemeen een dingetje is onder affiliate marketeers.
Indien je dit herkent, maak je geen zorgen, ik ga geen poging wagen om je te overtuigen om je over de angst heen te zetten en het tóch te doen. Uiteindelijk ben jij degene die de keuze moet maken of je ermee aan de slag gaat ja of nee.
Wat ik je wel kan meegeven is dat ik mezelf niet supersterk op camera vind. Ik praat uiteindelijk het verhaal wel bij elkaar, maar ook dat is niet altijd zo geweest. Zo kan ik me mijn allereerste video nog herinneren die ik wilde opnemen. Ik scheet zeven kleuren bagger kan ik je zeggen en ik heb het 13 keer overnieuw gedaan.
Uiteindelijk, ook al was ik er niet tevreden over, toch maar geüpload en super bang voor reacties. Alleen wist ik tegelijkertijd wel dat het waarschijnlijk een kwestie van oefening was en dat het over een tijd makkelijker + beter zou gaan.
Inmiddels kan ik dat beamen, na honderden video’s te hebben gemaakt.
Het resultaat is wat telt
Maar nog steeds kan ik er moeite mee hebben. Vooral als het een langer verhaal is wat ik wil vertellen. Echter maakt dat eigenlijk allemaal niet meer uit. Het resultaat is namelijk wat telt. En dat geldt ook voor video’s maken. Met behulp van YouTube heb ik namelijk al vele tienduizenden euro’s verdient. Dat, terwijl ik mezelf dus niet eens super sterk op camera vind. Daarbij heb ik ook niet echt een grote following.
En dat is dus PRECIES wat er zo leuk is aan dit allemaal. Je hebt geen volgers nodig en je hoeft niet ijzersterk op camera te zijn. Zolang je de basis op orde hebt kun je er net als ik geld mee verdienen. Het verschil tussen mij en iedereen die er geen geld mee verdient is dat ik het gewoon doe. En blijf doen. Of ik het zelf nou goed vind of niet, daar gaat het niet om. De resultaten. Daar gaat het om.
Ik had er ook voor kunnen kiezen om het NIET te doen. In dat geval was ik dus die inkomsten via YT misgelopen.
Voordelen van affiliate marketing via YouTube
Via het YouTube Partner Programma kun je direct via YouTube geld verdienen. Om hiervoor een aanvraag te kunnen doen dien je minstens 1000 abonnees en 4000 kijkuren in de afgelopen 12 maanden te hebben. Zodra je aanvraag is goedgekeurd ga je advertentie-inkomsten genereren.
Echter staat dit los van als affiliate marketeer inkomsten genereren op YouTube. Want:
- Je hebt letterlijk geen abonnees nodig om toch geld met video’s te kunnen verdienen.
- Tevens is de markt onverzadigbaar – er is altijd meer vraag dan aanbod waar jij mooi op in kunt spelen.
- Als je het goed aanpakt na plaatsing van de video al binnen 2 minuten bovenaan staan in YouTube. Zelfs al heb je nog (bijna) niks op je kanaal staan. Ter vergelijking: bij Google duurt dit op zijn minst dagen, zo niet weken of maanden.
- Sommige mensen lezen liever een blog terwijl anderen alleen maar video’s bekijken om informatie op te doen. Door beide te doen spreek je een nieuw deel van je doelgroep aan.
- Je kunt uit het maken van 1 video meerdere contentvormen publiceren. Zo kun je het audiobestand onttrekken en hier een podcast van publiceren op Spotify. Daarnaast kun je de video (laten) transcriben en daar een blog van maken. Zo heb je 3 x content met slechts 1 video.
- Je bent door je ook met video bezig te houden niet meer afhankelijk van slechts één stroom aan bezoekers. Je spreid hierdoor je kansen, dit wordt bij beleggen bijvoorbeeld ook altijd aangeraden. Indien er dan één stroom in de soep loopt, heb je de andere nog. Daarbij kun je met 2 inkomstenbronnen makkelijker opschalen dan met maar 1 bron.
- Zodra je video’s aan gaan slaan en je er affiliate inkomsten mee genereert, kun je ook de focus wat gaan verleggen naar het verkrijgen van abonnees, likes en kijkuren. Want zodra je die 1k abonnees en 4k kijkuren hebt kun je óók geld verdienen via YouTube zelf. Zo creëer je dus 2 inkomstenbronnen op YouTube. Hoe mooi is dat?
Laten we beginnen
In dit artikel ga ik niet alles van A-Z laten zien in hoe je een YouTube kanaal moet oprichten en indelen. Dit wordt allemaal uitgebreid in Affiliate Marketing Meesterschap behandeld en is teveel informatie om nu weer te geven. Ik ga er vanuit dat je al een YouTube kanaal hebt en dat je ook helder hebt in welke niche je aan de slag gaat met de bijbehorende producten die je gaat promoten.
Wel goed om te weten is dat de focus van video’s maken altijd moet liggen op het bieden van zoveel mogelijk waarde. Vanuit die waarde “tip” je de kijker op een product die naadloos aansluit bij hetgeen wat je vertelt.
- Zoals een video over “7 Tips Om Makkelijk In Slaap Te Vallen”. Geef dan echt bewezen, werkende tips en raad dan een goed boek over beter slapen aan of een lichttherapie bril.
- Of een video over “Hoe beveilig je je crypto?” kun je enkele waardevolle tips geven en mensen doorverwijzen naar een Ledger Nano (veilige opslag voor crypto en NFT’s).
Met die insteek maak je de video’s. Waarde leveren. Relevant product promoten.
Stap 1: Keywordonderzoek
Als eerste wil je goed onderzoek doen naar zoekwoorden. Waar zijn mensen naar op zoek? En kijk ook zeker naar de “gaten”. Oftewel; over welke keywords zijn op dit moment nog geen video’s gemaakt? Let hierbij ook op het volume.
Een handige tool hiervoor is VidIQ waarbij je een score krijgt per keyword op basis van concurrentie en zoekvolume. Noteer meerdere verschillende keywords die een hogere scoren hebben.
Stap 2: Contentstrategie maken
Een contentplan maak je vanuit het keyword research.
Noteer de zoekwoorden waar je video’s over wilt maken in een overzicht. Bepaal voor jezelf tevens een publicatie-frequentie (bijvoorbeeld iedere dinsdag en zaterdag een video publiceren). En zo kom je tot een contentstrategie voor de komende tijd.
Zie het als een planning waar je de komende tijd mee vooruit wilt. Het helpt om dit alvast te maken, neem hier dus zeker even de tijd voor. Dan hoef je de komende tijd niet meer opnieuw keywordresearch te doen, maar heb je het plan al klaar.
Indien je 2 keer per week een video wilt publiceren (houd op zijn MINST 1 x per week aan) dan moet je dus een plan maken van 104 video’s voor het komende jaar. Je hoeft niet alles 100% waterdicht te maken, maar een tijd vooruit plannen is wel aan te raden.
Je gaat in de loop van de tijd ook merken dat je weer nieuwe ideeën krijgt. Daarbij is het ook gaandeweg ontdekken wat wel of niet aanslaat. Indien bepaalde onderwerpen heel goed aanslaan bij je publiek, dan is het slim om daar meer video’s aan te wijden. Indien iets totaal niet werkt, kun je er beter niet nog veel meer video’s over maken. Dat heeft namelijk geen zin.
Stap 3: Video maken
Zodra je het contentplan klaar hebt en je een tijd vooruit kunt, wil je natuurlijk daadwerkelijk de video’s gaan maken. Zijn dit echt je allereerste video’s en vind je het nog heel spannend? Dat herken ik en heel veel andere mensen ook.
Weet dat alles wat je maakt, maar niet publiceert, nooit door anderen gezien gaat worden. Dat is misschien een fijn idee en daarom hoef je ook, als je zelf niet tevreden bent over een video, deze niet te publiceren. Probeer echter wel eventuele perfectionisme aan de kant te zetten.
Het gaat er niet om of jouw video’s perfect zijn (want dat zijn ze NOOIT!). Het gaat om het proces en de progress; oftewel vooruitgang. Steeds een stukje beter. Want iedere video die jij NIET plaatst zal nooit gezien worden en daarmee ook NOOIT geld op gaan leveren.
Als je de video wél plaatst kan het maar zo zijn dat je er wel (veel) geld mee gaat verdienen. En als dat gebeurt ben je hartstikke blij dat je het tóch hebt gedaan.
Goed.. hoe maak je een video?
Ook dit leg ik uitgebreid uit in de cursus, maar om je toch een beetje op weg te helpen het volgende:
- Bepaal voor jezelf wat je over het onderwerp wilt vertellen; maak een script
- Zorg voor een setting waarbij je goed te zien en te horen bent. Zorg voor de juiste belichting en een degelijke microfoon. Je wilt ook een omgeving creëren waar je je comfortabel voelt en in alle rust de video kunt opnemen
- Er zijn diverse tools om video’s mee op te nemen en te bewerken. Zelf vind ik Wondershare Democreator super fijn en is niet duur. Hier neem ik mijn scherm en webcam tegelijkertijd op en kan ik vervolgens alles editen en exporteren naar een hoogwaardige mediafile.
- Haal diep adem, druk op Record en doe je verhaal. Stop dan de video en bewerk het helemaal tot je happy bent. En dan…
Stap 4: Uploaden – SEO in orde
Zodra je de video naar YouTube gaat uploaden wil je dat de video gevonden gaat worden op het keyword wat je hebt uitgekozen. Stel je hebt het keyword ‘oefeningen platte buik’ uitgekozen dan zou een goede titel kunnen zijn: 7 Doeltreffende Oefeningen Voor Een Platte Buik.
Het keyword moet er namelijk wel in voorkomen (niet altijd letterlijk, het moet wel lekker leesbaar zijn). Ook wil je de beschrijving tip top hebben. Voor YouTube moet het duidelijk zijn waar jouw video over gaat en voor welke keywords het weergegeven moet worden. Dan tags toevoegen en eventueel de video opdelen in hoofdstukken (check 1 van mijn youtube video’s om te zien hoe ik dat doe)
Maak ook een pakkende thumbnail (dat is de afbeelding die bij de video wordt weergeven). Denk eraan dat de TITEL en de THUMBNAIL dooslaggevend zijn in of iemand klikt of niet. Makkelijkste om zelf die afbeelding te maken is met behulp van Canva. Je kunt simpelweg intypen dat je een YOUTUBE THUMBNAIL wilt maken en je krijgt vervolgens de juiste maten. Gebruik een sjabloon of maak zelf iets. Wees creatief en zorg dat het nieuwsgierigheid opwekt.
Stap 5: Affiliate marketing toepassen
Alright. De laatste stap is het mogelijk maken dat jouw video (affiliate) inkomsten gaat genereren. Dat doe je door affiliate links te plaatsen naar de producten die je promoot. Dit kun je op meerdere plekken doen. In je beschrijving. Bijvoorbeeld direct bovenin, zodat mensen niets hoeven open te klappen en de link direct zien. Of iets verderop, wat vaak wat minder “pusherig” is.
Waar de kijker vaak naartoe scrolt is de plek waar alle reacties staan. Zelf een reactie plaatsen met hierin een call-to-action + affiliate link is dan geen slecht idee. Je kunt de reactie vastpinnen zodat deze altijd bovenaan staat.
Bouw een passief inkomen op met affiliate marketing via YouTube
Dit proces kun je eindeloos herhalen. En ik heb gemerkt dat je met 1 video alleen al duizenden euro’s kunt verdienen. Je hoeft maar net die ene video te publiceren die goed presteert en daar haal je dan een passief inkomen uit. Dat is het leuke. Je hoeft de video maar 1 keer te maken en het kan blijvend geld opleveren.
Voor een compleet programma om succesvol te worden hiermee check mijn cursus!