Een betaalpagina maken kan al binnen 2 uur. In dit artikel laat ik je precies zien hoe je jouw ideale afrekenpagina opzet zodat klanten kunnen betalen. Met de tool Plug & Pay kun je een simpele checkout maken en zijn er ook verschillende mogelijkheden zoals het toevoegen van een kassakoopje en upsells.
Wat is een betaalpagina?
Betaalpagina, afrekenpagina of checkout. Er zijn meerdere benamingen voor 1 ding: de laatste kans om jouw klant over de streep te trekken om te betalen. De klant vult zijn/haar persoonsgegevens in, kiest een betaalmethode en rekent af.
Een slordige of niet-gebruikersvriendelijke afrekenpagina kan erin resulteren dat jouw bezoeker op het laatste moment afhaakt. Dat is niet wat je wil. En dus wil je ervoor zorgen dat dit laatste onderdeel van het verkoopproces dik in orde is.
Dat doe je met een een professioneel uitziende checkout die ook nog eens simpel in gebruik is. Er zijn verschillende mogelijkheden.

Betaalpagina met Plug&Pay

WooCommerce checkout
Tools om een checkout te maken
Het kan zijn dat je je afvraagt welk programma je moet gebruiken om je betaal pagina mee te maken. Er zijn meerdere opties. Zowel betaalde als gratis.
Mijn absolute voorkeur heeft de Nederlandse tool Plug & Pay. Deze is stabiel, oogt krachtig voor de klant en biedt talloze opties om zowel je conversie als de AOV (Average Order Value) te verhogen. Oftewel, ze hebben specifiek wat zaken geïntegreerd zodat jij meer uit dezelfde klant kan halen.
Daarnaast zijn er verschillende lay-outs waar je uit kunt kiezen. Denk aan een moderne lay-out of juist een hele lichte. Gebruik degene die het beste bij jou past. Uiteraard zijn er ook talloze andere programma’s om te gebruiken.
Zo heeft WooCommerce (een WordPress plugin) een eigen checkout systeem, maar je kunt ook PayPro gebruiken. Voordat we met Plug & Pay verder gaan deel ik kort wat je van WooCommerce en PayPro kunt verwachten.
WooCommerce
De WooCommerce checkout gebruik ik voor één van mijn webshops. Daar is het prima voor geschikt. Wel vind ik de afrekenpagina niet de meest gelikte als ik kijk naar PayPro of Plug & Pay. Maar misschien kan ik er niet veel over zeggen, want ik heb alleen de gratis versie van WooCommerce.
Mogelijk is de premium versie professioneler in te stellen. In ieder geval, zoals ik het nu heb werkt het prima. Het is goed geschikt voor een webshop waarop je handgemaakte brownies verkoopt, zoals bij ons het geval is. Alleen zou ik er nooit mijn online cursus mee gaan verkopen.
PayPro
Deze tool is vergelijkbaar met Plug & Pay. Met PayPro kun je ook afrekenpagina’s in verschillende lay-outs opzetten. Ik heb zelf een tijd lang PayPro gebruikt voor één van mijn cursussen, maar toch bleef mijn voorkeur uitgaan naar Plug & Pay. Dit heeft voor een groot deel met de kosten te maken.
Bij Plug & Pay betaal je gewoon het bedrag waar je je voor aanmeld. Daar krijg je vervolgens alles bij zoals een BTW-rapportage etc. Bij PayPro komen er allerlei opties bij waar je extra voor moet betalen. Deze worden voorgelegd als ‘optioneel’ maar kun je eigenlijk niet missen als je een serieuze ondernemer bent.
Ook moet je extra commissie betalen aan PayPro bij iedere sale waar een affiliate bij betrokken is. Dus dan betaal je aan de affiliate een commissie EN aan PayPro ook nog eens. Bij Plug en Play is dat allemaal niet. het geval. Eén bedrag wat je op voorhand weet en verder geen poespas. Zo weet je direct waar je aan toe bent.
Niet alleen de kosten, de uitstraling van een checkout vind ik ook erg belangrijk. PayPro is net wat meer old-school.

Voor sommigen heeft dat juist de voorkeur. Ik houd meer van MKS. Modern, Krachtig, Stabiel. En dan zeg ik:
Plug & Pay
Dit is tevens de tool waar we onze betaalpagina mee gaan maken. Om verder te kunnen gaan met dit artikel dien je je daarvoor aan te melden. Dit kan in eerste instantie gewoon gratis via deze link. Het leuke is dat zij zelf ook gebruik maken van hun eigen betaalpagina bij het afrekenen. Zo krijg je meteen al een kijkje in de keuken.
Meld je direct aan voor de gratis trial. Als blijkt dat je het toch niet fijn vindt werken of je wilt er op wat voor manier dan ook niet mee doorgaan, kun je het binnen die 14 dagen direct annuleren. Dit doe je gewoon binnen je Plug and Pay account.
Kijk maar:

Wel zo fijn dat je dat 100% zelf in de hand hebt. Uiteraard kun je de klantenservice ook een berichtje sturen. Hier heb ik zelf ook goede ervaringen mee. Hun service is snel en kundig.
In 5 stappen je afrekenpagina online
Gaan we dan. Voordat je checkout live gaat dienen we in ieder geval de eerste 3 stappen te doorlopen. Zonder één van die heb je geen afrekenpagina. De stappen en onderdelen daarna zijn optioneel.
Stap 1: Maak een Mollie account aan
Ik neem aan dat jouw Plug & Pay trial is gestart en dat je binnen je account kunt inloggen.
Om betalingen te kunnen ontvangen via je betaalpage dien je je nu eerst aan te melden bij Mollie. Vanuit Mollie worden er betaalmethodes aangeboden die jij vervolgens kunt aanbieden op jouw checkout. Ook zal het geld dat door jouw klanten wordt betaald grotendeels daar worden opgeslagen.
Vanuit Mollie kun je het saldo vervolgens laten uitbetalen naar je (zakelijke) rekening:

De meest gekozen manieren om jouw klanten af te laten rekenen zijn iDeal, Bancontact, PayPal en CreditCard. Welke methodes jij wilt aanbieden is geheel aan jou. Het is ook handig om, als je one-click-upsells gaat integrereren en/of termijnbetalingen en/of abonnementen gaat bieden de optie SEPA automatische incasso te kiezen. Hoe je dat doet laat ik je zo zien.
Ga eerst naar de Nederlandse versie van mollie en registreer jezelf en het bedrijf waar je betalingen voor wilt ontvangen. Aanmelden is gewoon gratis. Je betaalt pas aan mollie op het moment dat er transacties plaatsvinden via jouw mollie account. Zie hier de tarievenlijst van Mollie.
Rond je registratie en verificatie af
Mollie gaat eerst controleren of alles klopt en past binnen hun beleid. Zo moet er gekeken worden of het bedrijf wat je hebt doorgegeven echt bestaat en of de producten die je gaat aanbieden acceptabel zijn en niet tegen hun regels in gaan. Dit proces kan enkele dagen kosten, dus zorg ervoor dat alles wat nodig is wordt doorgegeven.
Zodra het mogelijk is dien je ook de gewenste betaalmethoden door te geven binnen je mollie dashboard. Ook die methoden zal Mollie gaan controleren. Zodra dat met succes voltooid is en je alles aan elkaar hebt verbonden (ga ik je zo laten zien) zie je de gekozen & geaccepteerde betaalmethoden op je afrekenpagina staan:

Koppel Plug & Pay met Mollie
Zodra alles in kannen in kruiken is kun je de twee partijen met elkaar verbinden. Ga binnen je Plug & Pay account naar Instellingen > Betalingen. Hier dien je de API-keys in te vullen die je in je Mollie dashboard terugvindt onder Developers > API-keys.
Heb je nog geen Live API-key dan kun je in ieder geval de Test API-key invullen, zodat je alvast aan de slag kunt! Klik op opslaan. Mogelijk dien je de pagina te verversen om de geactiveerde betaalmethodes te zien:

Stap 2: Maak een nieuw product aan
Mooi zo. De eerste basis van je betaalpagina is gelegd. Nu wordt het tijd om je (toekomstige) product te gaan registreren. Mollie kun je nu even laten voor wat het is. We gaan nu verder met Plug and Play.
Ga binnen je P&P dashboard naar Producten > Product toevoegen. Voer de naam in van je product en klik op verder. Je product is nu gemaakt waarna je alle details verder in kunt vullen onder de verschillende menuopties.
Algemeen
Indien de productnaam op de factuur afwijkt, kun je dat vervolgens invullen. Maak een (korte) beschrijving van je product. Ook kun je aangeven of het om een fysiek product gaat en of de voorraad beperkt moet worden of niet.
Prijzen
Hieronder bepaal je de prijs van je product. Is het een abonnement of eenmalige betaling? Krijgen mensen de mogelijkheid om in termijnen te betalen? Is de aangegeven prijs inclusief of exclusief BTW? Dit zijn allemaal dingen die je onder deze menuoptie vastlegt.
Geavanceerd
De code die je bij SKU ziet staan is een code waarmee je andere tools kunt koppelen. Stel dat je bijvoorbeeld een online cursus verkoopt op jouw website. Dat is het wel zo fijn dat, zodra iemand afrekent, diegene automatisch en direct kan inloggen in de cursusomgeving.
Daar is de SKU code voor. Die code (specifiek voor dit product) registreer je binnen de tool waar je cursus online staat.
Zelf gebruik ik bijvoorbeeld Huddle. Dit is een community en cursusbuilder van dezelfde eigenaren als P&P.
De SKU van het product bij P&P registreer ik bij het product dat geactiveerd dient te worden in Huddle zodra er wordt betaald.
Oftewel: iemand rekent af en krijgt direct toegang tot het materiaal waar de klant voor betaald heeft. Dat is mogelijk gemaakt met deze SKU codes.

Ook kun je onder de menuoptie Geavanceerd eventuele product voorwaarden toevoegen.
Downloads
Wil je dat mensen na betaling toegang krijgen tot bestanden die ze kunnen downloaden? Die kun je hier uploaden.
Afbeeldingen
Afbeeldingen die je hiernaartoe upload worden op je Checkout (stap 3) weergegeven.
Stap 3: Maak een checkout aan
Zodra je het product helemaal af hebt, klik je in je dashboard op Checkouts. Rechts bovenin klik je op Checkout toevoegen. Vul de naam van je checkout in en kies het product. Doorloop nu de menuopties.
Algemeen
Hier kun je de naam van je betaalpagina zien en aanpassen. Ook kun je de URL aanpassen, het product wat je wilt weergeven wijzigen en de bedankpagina instellen. Als je deze checkout wilt (de)activeren, dan kun je dat ook hier doen.
Geavanceerd
Hier kun je aanvullende opties aanpassen. Denk aan de gegevens die de klant moet invullen, OG tags en een Javascript widget. Met die laatste doe ik doorgaans niet. Zijn allemaal optioneel en niet in eerste instantie van belang voor je betaalpage.
Statistieken
Hier kun je de clicks en sales makkelijk inzien.
One-Click Upsells
Hieronder maak je one-click upsells. Dit is niet essentieel om je eerste betaalpagina in de lucht te krijgen, maar kan wel een ontzettend winstgevende marketingtechniek zijn om (veel meer) uit dezelfde betalende klant te halen. Ik ga later in dit artikel nog in op de one-click-upsell.
Layout
Dit is de plek waar je alles vormgeeft. Kies een template, primaire en secundaire kleur. Je krijgt de optie om de titel zoals mensen die zien in te stellen en een korte pitch met de belangrijkste USP’s. Eventueel zelfs een video erbij.
Eventueel een countdown (afteller), testimonials en de garantieregeling. Kun je allemaal bijvoegen. Om meer omzet te genereren zijn daar de kassakoopjes. Vergelijkbaar met de candybars bij de kassa ‘even snel meepakken’. Dit is net wat anders dan de one-click upsell. Ik leg het in de volgende stap uit.
Weergeven
Als je hierop klikt dan zie je direct de meest recente versie van je afrekenpagina.
Stap 4: Kassakoopje (optioneel)
Alright. Zodra je de menuoptie Layout hebt doorlopen en op opslaan hebt geklikt, dan heb je in principe de basis van je checkout al staan. Maar nu zijn er nog een aantal andere belangrijke onderdelen die je optioneel kunt bijvoegen. Om te beginnen het Kassakoopje, wat net wat anders is dan de One-Click upsell.
Een Kassakoopje (maak eerst een nieuwe upsell aan onder Dashboard > Upsells en die vervolgens bij je Checkout > Layout toevoegt) wordt direct op de afrekenpagina weergegeven:

Je kunt maximaal twee kassakoopjes toevoegen. Hier zie je één van mijn kassakoopjes.

Een kassakoopje is dus een directe mogelijkheid om meer omzet te genereren uit dezelfde klant. Zo’n koopje kan een tool zijn voor klant om makkelijker het beoogde doel te behalen of iets anders extra’s.
Stap 5: Upsell (optioneel)
Het kassakoopje is een type upsell. Maar je hebt ook nog de one-click-upsell. De one-click upsell komt pas in beeld NADAT de klant al de eerste bestelling heeft geplaatst. De klant wordt dan doorgestuurd naar de pagina van de one-click upsell waarbij je dan bijvoorbeeld een speciale aanbieding laat zien die mensen “met 1 druk op de knop” erbij kunnen krijgen.
Dus stel je biedt een boek aan voor 5 euro als product. Een one-click upsell zou dan kunnen zijn een extra training voor 97 euro waarbij de klant de theorie uit het boek leert toepassen in de praktijk. Ik zeg maar wat.
Om dit te kunnen toevoegen dien je eerst een upsell aan te maken onder je Dashboard > Upsells. Doe dat dus eerst. Vervolgens ga je weer naar Checkouts > kies de checkout waar je de upsell aan wilt toevoegen.
Zelf heb ik bijvoorbeeld een Case Study waarin ik laat zien hoe ik met een paar dagen werk ruim 15.000 euro heb omgezet met mijn hoofdzakelijke verdienmodel. Deze casestudy kost 5 euro. Zodra iemand dit koopt wordt hij/zij direct doorgestuurd naar een One-Click-Upsell; namelijk een eenmalige kortingsactie op de volledige cursus.
Aanvullende onderdelen voor je betaalpagina
In principe heb je nu je afrekenpagina helemaal staan als je alles hebt doorlopen. In dit artikel geef ik het uiteraard allemaal wat versimpeld weer. Gemiddeld kost het zo’n 2 uur om alles in orde te maken. Binnen een middag kun je jouw checkout dus al lanceren.
Bedankpagina
Dit is optioneel, maar hier kun je extra punten scoren bij jouw nieuwe klant. Heet je klant een warm welkom en geef aan wat er nu gaat gebeuren. Je kunt zelfs een (leuke) afbeelding of welkomstvideo toevoegen.
Je gaat eerst naar Dashboard > Bedankpagina waarna je alles instelt. Onder Preview kun je zien hoe het er nu uitziet. Vervolgens kun je bij Checkouts > de betreffende checkout > Algemeen de betreffende Bedankpagina toevoegen.

A/B tests
Wil je ontdekken welke checkouts het beste werken? Onder Dashboard > A/B tests stel je twee checkouts in die afwisselend aan elkaar worden weergegeven aan de bezoeker. Daar worden statistieken over vastgelegd zodat jij kunt zien welke checkout het beste converteert.
Kortingscodes
Wil je een eenmalige kortingsactie houden maar niet teveel sleutelen aan je checkout? Of wil je specifieke mensen een korting meegeven? Onder Dashboard > Kortingscodes kun je dit instellen.
Affiliates
Marketing waarbij je alleen betaalt zodra er daadwerkelijk een sale heeft plaatsgevonden. Klinkt als te mooi om waar te zijn? Nou nee, dat heet affiliate marketing. Andere mensen (affiliates) gaan jouw product(en) promoten en verder op de kaart brengen.
Met het affiliate systeem en de marketplace van Plug & Pay zet jij jouw product beschikbaar ter promotie. Je stelt alles zelf in zoals welke producten je wel of juist niet wilt laten promoten en de hoeveelheid commissie iemand krijgt.
Dit affiliate systeem kan een ontzettend handige tool zijn om nog veel meer klanten te mogen verwelkomen. Zelf ben ik ook affiliate voor verschillende bedrijven waar ik volledig achtersta. Deze bedrijven hebben dankzij mij van meer omzet mogen genieten, omdat ik hun producten (boven andere soortgelijke producten) promoot.
Hier profiteer ik als affiliate natuurlijk ook van, omdat ik dan een commissie krijg. Dit kunnen zeer interessante bedragen zijn waar je met gemak een voltijds inkomen mee kunt genereren.
In ieder geval, om affiliates in te kunnen zetten dien je wel Plug en Pay Ultimate te hebben. Dit is dus optioneel.
Je betaalpagina maken en optimaliseren
Hopelijk heb je (ontzettend veel) gehad aan dit artikel. Dit is alles wat je nodig hebt om in enkele uren je afrekenpage te lanceren. Daarna is het natuurlijk een kwestie van testen, tweaken en aanvullen om je omzet zo hoog mogelijk te krijgen.
Dat is natuurlijk waar het om draait bij een betaalpagina. Dat er zoveel mogelijk mensen betalen!
Mochten er dingen missen of veranderd zijn, laat het me dan gerust weten. Als je vragen hebt weet je me ook te vinden. Laat een reactie achter hieronder en ik kom er zo snel mogelijk op terug!
Programma’s en tools uit dit artikel
- Mollie
- Plugandpay (gratis uitproberen)
- Huddle (voor een online cursusomgeving met community)
- Phoenix (voor een ijzersterke website binnen 1 middag)
Veel plezier en succes met je betaalpagina’s! Dat er maar vele betalingen bij je mogen binnenkomen 😉
– Robert